Recenze - Proč jsme se rozešli

čtvrtek, června 16, 2016 28 Comments A+ a-



"Řeknu ti, proč jsme se rozešli, Ede. Napíšu ti to v tomhle dopise, celou pravdu o tom, co se stalo. A pravda je taková, že jsem tě zatraceně strašně moc milovala."

Všem nám jsou zajisté velmi známy americké romance středních škol, v nichž hrají hlavní roli dokonalí lidé, sportovní týmy, roztleskávačky, obrovské párty, lásky, podrazy, popularita a naproti tomu všemu stojí outsideři, neoblíbení jedinci, introverti. Min se řadí k těm druhým. Avšak pojmenování outsider je v jejím případě velice neobjektivní. Mohli bychom využívat slov "jiná" či "intelektuálka", jež s oblibou používají Edovi přátelé, ba i sám Ed, a stejně k ní žádný výraz pořádně nesedí. Možná by mohlo stačit "normální - inteligentní - fajn - holka". 

Jak už s největší pravděpodobností všichni pochopili, Ed je hvězda školy. A basketbalového týmu, překvápko, co? Ač Min raději než sledování vyrýsovaných, upocených, lopotících se těl na basketbalovém hřišti za přehnaně nadšeného skandování roztleskávaček v minisukních raději čte knihy, ač upřednostňuje chození do kina na filmové klenoty černobílých barev před vystavováním sebe sama na odiv během opileckých akcí po zápasech, ač všechny faktory rozdělují ji a basketbalovou superstar do dvou odlišných oddílů, zamilují se do sebe. 

Události však nabraly rychlý spád, během necelého měsíce jejich zážitků, dobrodružství, poznávání jeden druhého vše skončilo. Po boku Min jedeme dodávkou jejího nejlepšího kamaráda Ala a ji více, než váha krabice na jejím klíně, tíží vzpomínky ukryté uvnitř. Dvě zátky od láhví, lístek do kina na Gretu v divočině, vzkaz od Eda, na němž Min lpěla, avšak časem pro ni ztratil cenu, krabička od sirek, Edův úhloměr, Joanina kniha (to je Edova sestra, jen tak pro pořádek), ukradený cukr, hřebínek z motelu a všechno ostatní. Jedna krabice ukrývá všechny důvody, proč se rozešli. A jeden dopis vše vysvětluje.


Nevím proč, ale odnepaměti mě iritoval americký životní styl - středoškolský svět, týmy, královny a králové plesu, pomalu však začínám být alergická i na samotné názvy států nebo na přehnané vlastenectví. Jistě, moje věc, proč to píšu? Zmiňuji se o tom proto, že jakmile vidím knihu z takového prostředí, vyhýbám se jí jako čert kříži. Proč jsme se rozešli je výjimkou, velice milou výjimkou. Na letošním Světě knihy mne u stánku Albatrosu zaujala hned na první pohled, nakonec jsem si ji odnesla společně se Skleněným trůnem, který jsem zhltla jedním dechem a na nějž bude brzy recenze.

Co, respektive kdo, mi od samého začátku vadil, byl Ed. Jakási jeho povaha, ego, nabubřelost, s kterou se reprezentoval, už jen to, že počet jeho ex-přítelkyň dohromady nespočítáte ani na prstech všech lidských končetin, o něčem vypovídá. Ovšem měla jsem trpělivost snášet jeho chování, dokonce bych čekala, že Min dokáže z obyčejného slizkého basketbalisty vykouzlit charakterního mladého muže. Ale ne. Nakonec jsem byla ráda, že tenhle vztah nevydržel. Na úplném konci jsem k Edovi cítila naprosto čirý hněv.

Otevřeme-li knihu, nahlédneme zároveň do Mininy mysli a prožíváme celý proces psaní dopisu, jako bychom byli odesílatelé a adresáti zároveň. Společně s Min krůček po krůčku, věc za věcí, odhalujeme tajemství jedné (ne)obyčejné krabice plné emocí, milostných i bolestivých vzpomínek, od nichž se odvíjí celý příběh dvou mladých lidí, a díky dopisu, do něhož je celá kniha zformulována, zjišťujeme, jak krásný příběh protkaný úžasnými ilustracemi pro nás autor přichystal, i jaký byl hlavní důvod, proč se rozešli
Daniela Handlera můžeme znát pod jiným jménem, které nezní jinak než Lemony Snicket. Jeho známá Řada nešťastných příhod mnohým jistě napoví. Děj je psán zlehka, příjemně se čte, díky perfektním ilustracím Mairy Kalmanové bylo potěšením číst každou novou kapitolu. Po grafické stránce nemá kniha chybu, k obsahu mám menší výtky, vadil mi Ed, jeho parta a svůj odpor jsem již zmiňovala, avšak četba plula poklidně a styl mi sedl. 

Pokud nevíte, co číst v létě, zařaďte si Proč jsme se rozešli na svůj seznam. Máte-li rádi oddechové příběhy, romantiku v přiměřených dávkách, kapku dobrodružství a nevadí vám, když kniha nekončí slavným "A žili šťastně až do smrti", je tato kniha to pravé pro slunečné letní dny a čtení venku. No a milujete-li umění, nebudete moci přestat listovat tímto nádherným ilustrovaným pokladem.

                                                         80%

Proč jsme se rozešli / Daniel Handler / 368 stran / CooBoo


Četli jste tuto novinku od CooBoo? Líbí se vám zpracování? Jaké máte dojmy? Podělte se o své postřehy v komentářích! :)

28 milých komentářů

Write milých komentářů
Eru
AUTHOR
16. června 2016 11:33 delete

Furt jsem s knihou váhala, ale nalákala jsi mě. :) Skvělá recenze! :)

Reply
avatar
16. června 2016 11:47 delete

Páni, to vydání je fakt parádní! :) Tvé recenze a fotky mě nikdy nepřestanou bavit, bezvadné! :)

Reply
avatar
16. června 2016 12:05 delete

Ty tvoje fotky jsou krásné a navíc skvělá recenze. :)

Reply
avatar
16. června 2016 17:57 delete

Díky!!! :) Moc si toho vážím! :) ♥

Reply
avatar
16. června 2016 17:58 delete

Takové chvály, mnohokrát díky! :) ♥

Reply
avatar
Myanmar
AUTHOR
16. června 2016 19:32 delete

Tedy musím říct že na první pohled mě kniha absolutně nezaujala, ale po přečtení recenze jsem ji zařadila na seznam :) Nejsem úplně člověk na knihy o lásce, když tam není něco navíc, ale tohle vypadá fakt zajímavě. Díky za tip! :)

Reply
avatar
16. června 2016 21:13 delete

Perfektní recenze. Kniha mě zaujala svým překrásným zpracováním, tak uvidím, jestli dám šanci i obsahu, protože takovéhle knihy obvykle nečtu...Léto si ale žádá i oddechovky :)
Měj se překrásně
PS: Ty fotky jsou božíííí!

Reply
avatar
16. června 2016 21:19 delete

Skvělá recenze, na knihu se určitě v budoucnu chystám. Ale - ty fotky jsou FAMÓZNÍ! Naprostá nádhera! Ukládám do složky s inspirativními a krásnými fotkami, o které nechci přijít :) Klobouk dolů :)

Reply
avatar
17. června 2016 7:19 delete

Moc hezká recenze! :) Na knihu mám také zálusk, protože vypadá vážně dobře :)

Reply
avatar
17. června 2016 10:03 delete

To jsme dvě :) Já obecně na slaďárny moc nejsem, ale tahle kniha je v něčem trošku jiná. :)
Já děkuji za milý komentář! :)

Reply
avatar
17. června 2016 11:01 delete

Zpracování je úžasné a pokud dáš šanci i obsahu, moc by mě zajímal tvůj názor. :) Ach ano, léto... :D
I ty se měj překrásně :)
PS: Obrovitánsky děkuju!!! :))

Reply
avatar
17. června 2016 11:03 delete

Ach, jsem jako na obláčku, skáču štěstím! :D :)
Hrozně moc to pro mne znamená, děkuji, děkuji, děkuji ti mnohokrát! ♥♥♥

Reply
avatar
18. června 2016 10:49 delete

Proč jsme se rozešli si chci určitě přečíst. Už jen ty ilustrace k tomu lákají. Jen se k ní musím nejdříve dopracovat, prostě jako obvykle :D

Reply
avatar
Emma J.
AUTHOR
18. června 2016 15:52 delete

Opravdu hodně se mi líbí obálka, ta zaujme na první pohled. A ani příběh nezní špatně.:)

Reply
avatar
Adelaida
AUTHOR
18. června 2016 16:57 delete

Tuhle knížku si chci hrozně přečíst. Láká mě právě i svým grafickým zpracováním, což se mi vlastně u knížek od CooBoo stává skoro pořád :D
Jinak moc hezký fotky a vlastně blog celkově :)

Reply
avatar
19. června 2016 10:43 delete

Chápu, jako bych tě neznala :D

Reply
avatar
19. června 2016 10:45 delete

A když si knihu prolistuješ v knihkupectví, ty ilustrace se ti budou stoprocentně líbit taky :)

Reply
avatar
19. června 2016 13:13 delete

Tohle mají společné asi všichni knihomolové :D Prostě je moc knih.

Reply
avatar
Sea Book
AUTHOR
19. června 2016 14:35 delete

Nádherné fotky a recenze!! :)
Do knihy se asi pouštět nebudu, ale určitě si čtenářky/ čtenáře najde :)

Reply
avatar
Knižníci Vo
AUTHOR
28. června 2016 16:11 delete

Parádní recenze :-) Nalákala si mě na super knihu :)

Reply
avatar
Penny
AUTHOR
15. července 2016 18:30 delete

Skvělá recenze a smekám před naprosto skvělými fotkami!!!

Reply
avatar
Lauralex
AUTHOR
3. září 2016 20:56 delete

Na první pohled jsem si řekla "ne", už kdysi, podle názvu. Ale... možná proč ne. Už ta věta "A pravda je taková, že jsem tě zatraceně strašně moc milovala" teď ve mně vyjadřuje až nějak moc.

Reply
avatar

Vaše komentáře jsou pro nás největší odměnou. ♥