Recenze - Ódinovo dítě

sobota, prosince 17, 2016 3 Comments A+ a-

Každý občas pocítí samotu, nevyhnutelnou touhu utéct od civilizace, zapomenout veškeré strasti a objevit něco úplně nového. Nejlepší skrýš před okolním vlivem jsou knihy, obzvláště pak takové, jež zapáleného čtenáře unesou daleko, předaleko k doposud nepoznaným světům plných podivuhodných bytostí. Hledáte-li výplň temně mrazivých zimních večerů, můžete společně s mou maličkostí podniknout výpravu napříč Ymslandou, proniknout Havraními kruhy...

Hirka, dívka nespoutaná jako její kštice barvy krve, postrádá znamení, jež by ji skrylo v zuřícím davu. V patnácti letech zjišťuje svůj pravý původ, nepřítomnost ocasu nezapříčinili vlci, jak tradují příběhy, nýbrž fakt, že nepatří mezi rasu žijící v blízkém kontaktu. Přišla z daleka, prostoupila branou mezi světy. Náleží k Ódinovým dětem, nežádoucím bezocasým stvůrám, které v průběhu věků upadly mezi legendy, avšak s Hirčinou existencí opět vyplouvají na povrch, aby nezmizely zcela zapomenuty. Hlavní hrdinka ovšem není jediná, kdo nezapadá do propracované společnosti, objevují se zde i jiní tvorové nahánějící opravdovou hrůzu. A Hirce hrozí skutečné nebezpečí.

Kniha žádá čtenářovu plnou pozornost, a proto chcete-li ji vychutnávat plnými doušky, přidejte si do čaje krom medu i znamenitou dávku trpělivosti. A také čas, další důležitý faktor v případu tohoto díla. Siri Petersen vymyslela originální, komplexní, strhující fantasy příběh, jenž nelze řadit mezi typické young adultovky s jednoduchou zápletkou, autorka má naopak blízko ke kvalitní epické fantasy, která se člověku pomalu, ale jistě, dostane pod kůži.

Děj nám autorka servíruje hned z několika sfér, prožíváme dobrodružství očima statečné Hirky, k níž sympatie chovám od samotného začátku, její bezprostřední jednání, půvabně divoká povaha a emancipace mi přirostly k srdci a skládám své díky Siri za stvoření osobité hlavní hrdinky, ke které přilnete a není obtížné ztotožnit se. Tajemného Rimeho, bojovníka s dlouhými sněhovými vlasy, si zamilujete, okolnosti kolem zrádného Urda budete chtít odhalit. Opravdu musím vyzdvihnout autorčinu schopnost vykreslení postav, málokdo svede skloubit tak realistické charaktery s jejich vývojem.

Siri Petersen se v knize nejen hojně obrací k severské mytologii, ale okatě naráží i na náš skutečný svět. Bezmezná víra ve Vidoucího, způsob vlády či kupříkladu to, jak okolí přijímalo Hirku Bezocasou - nezapadá do zavedeného řádu, vybočuje, drtivá většina je na ni schopna koukat skrz prsty. To vše a mnoho dalšího odráží nás samotné. Chci podotknout, že ač vám děj zprvu bude dost možná připadat nepřehledně zmatený, po prokousání prvních stran plných nových pojmů vykročíte vstříc skvělému, gradujícímu dobrodružství, po jehož dočtení ve vaší duši zažehne plamen prahnoucí po prozkoumání odlehlých severských zákoutí. Alespoň tak Ódinovo dítě naladilo mne. Kouzelný svět prvotiny z pera norské autorky je uchvacující, když pominu zmatený začátek a některé scény, jimž by zkrácení nevadilo, smísením mytologie, tajemného prostředí, výtečných postav a poutavého příběhu přinesla na trh neotřelou novinku. Doufejme, že následující díly budou minimálně stejně skvělé. A jak zapůsobil Hirčin příběh na vás?
Za knihu k recenzi děkuji Martinus.cz, rozhodně nezapomeňte jejich eshop navštívít, naleznete tam širokou škálu knih za hezké ceny.

Četli jste Ódinovo dítě?

Ódinovo dítě / Siri Petersen / 568 stran / Host 2016