Recenze - Bez šance

by - srpna 03, 2016

Představte si, že žijete ve světě, kde nemoci téměř neexistují, kde je možné bez potíží zachránit člověka transplantací jakéhokoli orgánu, kde není problém "vyměnit" nehodou zdeformovanou ruku za jinou, zcela zdravou. Toť vše s jedním háčkem...

Přesouváme se do Ameriky krátce po druhé občanské válce, do společnosti lidí, kteří odmítali darovat dobrovolně orgány a jejich postoj k potratům patřičně změnil styl. Vedení moderního systému, v němž medicína uskutečnila velký skok dopředu, přišlo s nápadem, jenž byl zprvu pouhým vtipem. V tu ránu však udeřil neuvěřitelný pokrok - lékaři zdokonalili chirurgii na nejvyšší bod, při transplantaci je možné využít sto procent lidské tkáně, od jater přes srdce až po končetiny či části mozku. A tak přišel Zákon o rozpojení.

,,Proces, kterým je ukončena existence dítěte, a zároveň je uchováno při životě, se nazývá ,,rozpojení". Rozpojování je nyní společností vnímáno jako běžný postup."

Dítě do třináctého roku věku žije zcela svobodným, bezstarostným životem, nedělá-li potíže, udržuje dobré vztahy s rodiči a svým okolím, nemá se prakticky čeho obávat. A samozřejmě také pokud není desátek, který je odmalička vychováván jako jakási duchovní oběť bohu, pro desátky znamená rozpojení životní poslání. Nejsou-li však rodiče s dětmi spokojeni, mohou je mezi třináctým a osmnáctým rokem poslat bezstarostně na rozpojení. Děti bývají uklidňovány tím, že poslouží k záchraně druhých a budou nadále žít, avšak jiným způsobem.

Příběh nabírá na obrátkách kolem šestnáctiletého Connora, problémového chlapce, jehož rodiče podepsali příkaz k rozpojení, stejně staré Risy, nadané klavíristky ze státního domova, kde pro ni nadále nezbývalo místo, a třináctiletého Leviho, který byl odmalička vychováván jako desátková oběť. Náhoda zkříží osudy těchto tří rozličných charakterů a rozpojenci společně musí najít způsob, jak přežít do svých osmnáctin.

Mnohokrát mi bylo řečeno, jak málo autor využil potenciálu knihy a daného tématu, že mohl jít více do hloubky, věnovat čas dění kolem rozpojování či popisu hrdinů. Bohužel musím dát za pravdu, pokud od románu čekáte větší boom ohledně mrazivě realistické budoucnosti, možná vás kniha zklame. Spokojí-li se však vaše čtenářské buňky s originální akční dystopií, je Bez šance to pravé sousto.

Shusterman má příjemný styl psaní, nijak složitý, svižný a svěží. Mezi stranami čtenáře snadno dovede polapit a unášet jej na vlně akce, napětí, zvratů. Ač autor nevěnuje popisu až tolik pozornosti, zapojuje vaši fantazii a především tématem nenechá člověka chladného. Kniha působí dojmem, že vše, co v ní čtete, může být realitou. Nedalo mi práci představit si Zákon o životě v dnešním světě, avšak má racionální mysl nedovede přijmout fakt, že by byli dospělí lidé schopni po třinácti letech vychovávání potomka, krev své krve, zbavit života.

Již od samého začátku není o akci nouze. Prosvištíte pár prvních stran jako nic a je vám jasné, že tady jízda rozhodně nekončí. Nerada vyzrazuji děj, a tak musím pouze podotknout, jak byly některé scény barvitě popsané, skutečně tak bravurně, že mi moc nedělaly dobře. Neal Shusterman stvořil dystopii báječného tématu, v němž sice figurují teenageři, nejedná se ale o typické YA klišé. Díky originalitě a čtivosti kapitola za kapitolou utíká jako voda.

Když zvednu hlavu a rozhlédnu se kolem sebe, vidím spoustu lidí, kteří mají snahu dosáhnout dokonalosti, mít vytvarované tělo, ani gram tuku navíc, vidím stárnoucí ženy i muže s plastikami a těla plné botoxu, rychlý vývoj moderních technologií, honbu za mocí, mohlo by moderní šílenství zajít až tak daleko? Situace ve světě dělá knihu velmi děsivou a aktuální. Jen opravdu doufám, že na nás v příštích letech taková budoucnost nečeká.

87%

Za knihu k recenzi děkuji internetovému knihkupectví martinus.cz , knihu můžete zakoupit zde v jejich eshopu.

Bez šance / Neal Shusterman / 304 stran / Knižní klub