Recenze - Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru

by - prosince 31, 2015

Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru

Benjamin Alire Sáenz

Počet stran: 368

Nakladatelství: CooBoo

 

Uvědomila jsem si, že bych měla napsat recenzi na Ariho a Danta co nejdříve, dokud mám celý příběh v živé paměti a dojmy z knihy stále ukotvené uvnitř. Fakt, jenž musím podotknou, je ten, že dojmů bylo mezi řádky této nevšední knihy skutečně mnoho.


Aristoteles je povahou spíše samotář, uzavřený chlapec, jenž stěží hledá správná slova a trpí nedostatkem sebedůvěry. Dante umí plavat. Aristoteles ne. Dante miluje poezii a umění, Ari je naštvaný teenager, který má bratra ve vězení. Když se tihle dva kluci potkají na koupališti, ještě netuší, jak výjimečným se jejich přátelství zakrátko stane. I přesto, že by se na první pohled mohlo zdát, že tihle dva podivíni nemají zhola nic společného, nalézají bok po boku cestu k vzájemnému porozumění.
Když jsem se poprvé o knize dozvěděla na internetových stránkách CooBoo, už jen z jejího názvu na mne čišela ta obrovská dávka filozofické poezie. Námět zněl netradičně (alespoň tedy pro mě), přeci jen, kdy jste naposledy četli knihu zabývající se hlubokým přátelstvím mezi dvěma chlapci?

Osamělý Aristoteles jednoho parného letního dne vyráží na místní koupaliště, kde jej překvapí pohledný Dante s nabídkou, zda nepotřebuje naučit plavat. Svou otázku musí zaskočenému Arimu několikrát zopakovat. Po hodinách stráveném plaváním můžeme sledovat vyvíjející se jak přátelství, tak charaktery obou dospěle uvažujících chlapců. 
Zatímco Ari, vypravěč příběhu, prahne po pravdě o bratrovi a touží pochopit svého válkou poznamenaného otce, Dante svádí poněkud jiný vnitřní boj s neshodami, které pokouší jeho srdce. 

V životech obou chlapců hrají důležitou roli rodiče, což upřímně vyzdvihuji. Představa takto důvěrné, láskyplné a příjemné komunikace mezi dospělými a jejich pubertálními potomky působí uklidňujícím dojmem. Je hezké vidět, jak si děti umí vážit bytostí, jež stojí za jejich zrozením. 

Co na knize oceňuji, je styl, jímž příběh Aristoteles vypravuje. Stránky mi mezi prsty mizely rychlostí blesku, k čemuž přispívaly i krátké kapitoly (někdy opravdu kraťoučké). V knize nehledejte žádná složitá souvětí či nesrozumitelné slovní obraty, ba naopak - mluvím zde o nenáročné, rychle ubíhající četbě. Jediné, co mne místy poněkud mátlo, byly nepřehledné dialogy. Věty jsou uvedeny pouze v uvozovkách pod sebou, postrádala jsem zakončení typu "odpověděl Dante". 

"Celý problém s mým životem spočíval v tom, že jsem si ho nevymyslel sám."

Celkově příběh možná působí trochu nereálně, uměle nebo přefilozofovaně, já sama si nedovedu představit takto uvažující a mluvící kluky mého věku, avšak své volby nijak nelituji. Podstata knihy skrývá určité kouzlo, které buď oceníte, anebo vás prostě ničím nenadchne. U mne převládá první varianta.

Kniha Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru ve mně zanechala spoustu dojmů a všemožných pocitů. Jsem ráda, že se dnešní svět nebrání vzniku knih na toto donedávna zavrhované téma. I když je naše společnost stále plná předsudků, Ari a Dante ztělesňují obrat k lepšímu. Nad knihou mi bylo dopřáno strávit pár příjemných, poetických chvil, při nichž jsem byla nucena zamyslet se, ale i pousmát.

80%







You May Also Like

19 milých komentářů

  1. Já sem tu recenzi číst neměla :D Mám tu ještě zbytek recenzáků, mám tu desítky knih do knihovny a teď bych se nejradši na všechno vykašlala a šla si číst tuhle knihu... Achjo...
    A recenze se mi opravdu líbila. Líbí se mi tvůj styl psaní recenzí, takový pohodový :) Nepůsobí to tak kostrbatě jako třeba u mě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani nevíš, jak moc to pro mě znamená! :o :) ♥ Vážně, díky tobě mám hned příjemnější Silvestr! :) Nedokážu vyjádřit svoji radost! :D ♥
      A já si nemyslím, že by tvůj styl recenzí působil nějak kostrbatě, naopak je čtu moc ráda! :)
      Díky, díky, díky! ♥♥♥

      Vymazat
    2. Říkám jen to, co vidím... nebo vlastně čtu :) Vážně máš krásné recenze :) Tak to jsem ráda, že jsem ti Silvestr trochu vylepšila :)
      Mně přijde že ano. Hlavně u těch na recenzní výtisky :D

      Vymazat
    3. Ještě jednou ti obrovitánsky děkuji! ♥

      Neměla bys k sobě být tak kritická, mně se ty tvoje vážně líbí. :) A řekla bych, že to tak má pravděpodobně každý. :D Když mám psát "důležitější" recenzi, přijde mi, že se vůbec nedokážu vyjádřit a dochází mi nápady. :D Asi nějaký vnitřní blok, nebo co... :D

      Vymazat
    4. Vážně nemáš vůbec zač :)

      Právě no. Jamile ji napsat musím, jde všechna inspirace do kytek :D O tom, jaké jsou mé recenze bychom se tu asi mohly dohadovat do nekonečna :D

      Vymazat
    5. Mám. :)

      A dobře, to by to tu bylo celé zaspamované, ale až se mi na blogu podaří vytvořit nějaký chat, můžeme se dohadovat pořád. :D

      Vymazat
    6. Tak to budou hodiny, dny a měsíce dohadování :D

      Vymazat
    7. Máš pravdu, vlastně to budou roky :D

      Vymazat
  2. Děkuji za recenzi. Zrovna mám knihu rozečtenou a působí na mě... trochu rozporuplně. Nemůžu se rozhodnout, jestli se mi líbí nebo ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač, to já děkuji! :) Myslím, že tohle je jedna z těch knih, u kterých se rozchází názory do všech stran. Četla jsem spoustu pozitivních, ale i negativních recenzí, takže u téhle knihy asi nikdy nebude dopředu zaručeno, že ji musí každý hned vyloženě milovat, nebo nenávidět.

      Vymazat
  3. Téda :O Není obvyklé, abych se někdy vžila do recenze či do jiného blogera a tady se mi to povedlo. Netoužím po ničem jiném než si tu knihu pořídit do své sbírky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :O ♥ Vy všichni mi děláte hned na Nový rok takovou radost! :) Vaše pozitivní komentáře mě neskutečně nabíjí! :)) Ještě jednou ti děkuji. ♥

      Vymazat
  4. Holka, ty mi mluvíš z duše! Jsem na šedesáté straně a Dante mě pěkně štve tím svým filozofováním nad každou de*ilitou. DOufám jen, že u něj vypukne nějaká chorobná, smrtelná nebo duševní nemoc. Jinak nechápu, proč všechno tak řeší. A vůbec, celkově mi nedává smysl (jako tobě), že by se dva patnáctiletí klackové, mexičani k tomu, takhle bavili.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hrozně jsi mě rozesmála! :D A přesně, sice jsem se o tom v recenzi nezmínila, ale Dante mi v určitých chvílích lezl na nervy tak moc, že jsem měla sto chutí ho uškrtit. Nebudu ti říkat, jestli u něj nějaká chorobná, smrtelná nebo duševní nemoc vypukne, nebo ne, jelikož bych ti vyspoilerovala celou knížku. :D Každopádně divně to působí, ale o tom ta knížka pravděpodobně má být. "Klackové", no já vážně umírám :'DD Díky za bezvadný komentář a těším se, co na příběh povíš po přečtení ty. :)

      Vymazat
  5. Čau, je to fakt super blog, ale promiň tenhle komentář píšu pouze a jen v časovém presu a taky proto že musím, jinak bych ti tam napsal lepší komentář, ale čas tlačí tak píšu jen a pouze toto: Je to fakt moc dobrej blog a doufám že v něm budeš pokračovat a dosáhneš ještě větších cílů!!!! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, jasně, to chápu a navíc - tvůj komentář je naprosto boží a vážím si ho! :) Hrozně moc ti děkuji za veškerou podporu! :))

      Vymazat
  6. Barčo, píšeš skvěle a pokaždé když si přečtu novou recenzi, mám vždy chuť hned si knihu přečíst.Tuto knihu ihned přidávám na můj seznam knih, co chci přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hrozně, hrozně moc si všech komentářů vážím! ❤ A největší radost mi udělá, když někoho recenze navnadí ke koupi, nebo ho naopak varuje. :) Děkuji za podporu! :)

      Vymazat

Vaše komentáře jsou pro mne největší odměnou. ♥

Copyright © Barbora Voříšková, 2015 - 2017

Není-li uvedeno jinak, vše, co naleznete na tomto blogu, bylo v krůpějích potu sesmoleno mou vlastní rukou. A proto vás žádám, respektujte autorská práva.