Recenze - Archiv

by - prosince 02, 2015

Archiv
Viktoria Schwabová

Počet stran: 332

Nakladatelství: CooBoo

Ahoj všichni! Jak se říká, středa to láme, a já jsem si pro vás ve středobodu celého týdne připravila novou recenzi. Dnes na knihu, jejíž obálka prvořadě upoutala mou pozornost. Poprvé mne Archiv uhodil do očí za výlohou jednoho z menších knihkupectví. Každý den jsem procházela kolem a přemýšlela, o čem ta kniha s tajemnou obálkou může být. Nedalo mi to, musela jsem se zkrátka dozvědět více. Můj pečlivý zrak rychle prolétl anotaci, mozek zhodnotil situaci, ruka prohrábla peněženku a než jsem se stihla nadát, byla kniha doma a já o pár stovek lehčí. Jak zní verdikt? Dozvíte se v recenzi. :)

Mimo náš svět existují i zcela jiná místa. Místa, do jejichž zákoutí normální lidé nemají šanci nahlédnout. Prvním z nich jsou Úžiny. Úžiny bychom mohli nazvat jakýmsi spletitým bludištěm plným funkčních i nefunkčních dveří - těch tu objevíme skutečně nepočitatelně. Druhým místem je Archiv. Neuschovávají se zde však důležité listiny, knihy, fotky, zkrátka věci, které byste v běžném archivu hledali. Obsah Archivu tvoří Historie. Abych vám přibližně osvětlila, co taková Historie vlastně znamená. Naše tělo můžeme nazvat schránkou. Schránkou z masa a kostí, svalů a žil, nervů a orgánů. Hodina biologie, znáte to. A pak přichází na řadu duševní stránka lidské existence. Naše myšlenky, vzpomínky, strasti a radosti, vědomosti nabité sezením ve školních lavicích,.. Právě to je Historie. Vzezřením ji od obyčejného člověka nerozeznáte, když se ale jednou začas jedna z Historií probudí v policích Archivu, prostě zpanikaří, je paranoidní. Bloudící zmizí v Úžinách hledajíce cestu ven. V takový moment padají otěže na Správce, jejichž úkolem je bloudící Historie pochytat a navrátit zpět do Archivu.

Mezi Správce patří i šestnáctiletá Mackenzie Bishopová, která se právě přistěhovala do bývalého hotelu Coronado společně se svými rodiči. Svoji práci plní s vědomím, že někde v policích Archivu odpočívá její dědeček (ten ji k roli Správce přivedl) a mladší bratr, s jehož ztrátou se dosud nevyrovnala.

Po přečtení anotace jsem byla zcela rozhodnuta do knihy jít. Proč? Fantasy YA momentálně najdeme v každém knihkupectví, většinou jsou příběhy na stejné brdo, u Archivu mne však zaujal především nápad. Nedovedu spočítat, kolikrát mi otázka posmrtného života probleskla hlavou. Kam zmizí naše vzpomínky na krásné zážitky, rodinu, kamarády? V této knize se mi naskytla odpověď (no a co, že je to fikce...).

Mackenzie mi byla sympatická, chováním mne neiritovala. Vzhledem k jejímu postavení, kdy musí všem lhát o svém Správcovství a zároveň vše skloubit s osobním životem, si zasluhuje obdiv. Dále tu máme rockového (nebo snad metalového?) vtipálka Wesleyho. Tenhle klučina alias "Černá linka", na první pohled možná trošku suverénní, uvnitř dobrák od kosti, není typickým příkladem chlapeckých knižních postav. A Owen? Nakopla bych ho vy víte kam.

Děj plyne hladce, prostředí starého Coronada na mne dýchalo zvláštní atmosféru, neskutečně jsem si ji vychutnávala. Mám slabost pro staré neprobádané budovy, tajemná místa, zákoutí a archivy, což kniha splnila na jedničku. Proti vzpomínkám na dědu, které prokládají celý příběh, osobně nic nemám, nicméně sem tam odpoutaly pozornost od děje. Kniha jako celek má schopnost zaujmout nejen nápadem, ale také čtivostí, se kterou ji autorka napsala.

Archiv je milé, nenáročné, oddychové čtení na dvě zamračená odpoledne, při kterých vám není do skoku a nechcete vycházet ven. Při jeho čtení jsem se rozhodně nenudila, vlastně jsem jím doslova prosvištěla. Na konci můžeme očekávat hodně akce a překvapivé rozuzlení. Kniha předčila má očekávání, popravdě jsem pořádně nevěděla, co od ní mohu čekat, avšak překvapila mne mile.

80%

Pokud se vám recenze líbila, budu ráda, když si přečtete i ty předešlé, zanecháte mi komentář, nebo se připojíte k pravidelným čtenářům! :)