Recenze - Schindlerův seznam

sobota, září 26, 2015 0 Comments A+ a-

Schindlerův seznam

Thomas Keneally

Počet stran: 384

Nakladatelství: Leda

Ahoj! V dnešní recenzi bych vám chtěla přiblížit válečnou knihu Schindlerův seznam. Tahle kniha není pro každého. Pokud vám věci týkající se druhé světové války a holocaustu nedělají dobře, radši Schindlerův seznam vynechte. Kniha ovšem není tak drsná jako film. V knize si scény sice představit dokážete, ale ve filmovém zpracování je to už o něco "vyšší level". Naopak, pokud se o druhou světovou válku zajímáte (stejně jako já) a dokážete knihu nějakým způsobem vstřebat, nelze než ji doporučit.

Schindlerův seznam je opravdu hodně silná kniha. Emočně vás zasáhne. Čtete a čtete a najednou si uvědomíte, že ten příběh vlastně smyšlený není. Ta zvěrstva se opravdu děla. Musím přiznat, že jsem se knihou prokousávala dlouho. Je to těžká četba. Dopadají na vás ty hrůzy, které se děly a věčné čtení dlouhých německých jmen a hodností tomu moc nepřidává. Tak zkuste si pořád dokola číst slovo "Untersturmführer". A teď si představte, kolikrát je na jedné stránce v knize skloňováno. No děs.

Je ale opravdu zajímavé sledovat, jak se charakter Oskara Schindlera vyvíjel. Nejdřív posedlý nejlepšími výdělky a výsledky v jeho továrně Emalii, poté posedlý záchranou Židů. Zároveň poznáváme Amona Götha, bytost, kterou nelze nazvat člověkem. Jeho každodenní nástupy všech Židů v koncentračním táboře a výběr lidí, kteří budou to ráno pro pobavení popraveni, jsou naprosto mimo chápání člověka. Nikdo nejspíš nikdy nezjistí, co ho k takové brutalitě vedlo. A ranní nástupy jsou jen zlomek ze všech hrůz, které páchal.

Téměř dokumentární kniha je sepsána do čtivé formy, která není nudná, avšak čte se o poznání hůře. Oskar Schindler nebyl žádný svatoušek, avšak za své činy rozhodně zasluhuje obdiv. Je dojemné, že si i v těch nejtemnějších chvílích druhé světové války dokázal zachovat svou lidskost a zachránit tolik životů. Jak pravil Itzhak Stern: "Kdo zachrání jediný život, jako by zachránil celý svět.". A měl pravdu.

Něco málo k filmovému zpracování:

Zleva:  Ralph Fiennes, Ben Kingsley, Liam Neeson. Uprostřed sedí Steven Spielberg.

Většinou mě film zklame, u Schindlerova seznamu se tak nestalo. Film je zpracovaný naprosto excelentně. Není se čemu divit. Režie se ujal Steven Spielberg, který do hlavních rolí obsadil Liama Neesona (Schindler), Ralpha Fiennese (Göth) a Bena Kingleyho (Stern). Geniální obsazení. Všichni byli naprosto skvělí a já nestačila zírat nad ohromujícím výkonem Ralpha Fiennese, coby Amona Götha.

Celkově film získal osm Oscarů, osm cen BAFTA, tři zlaté glóby a mnoho dalších ocenění. Je škoda, že se Liam Neeson a Ralph Fiennes museli spokojit "jen" s nominací na Oscary, určitě by si výhru zasloužili.

Neuvěřitelně silná a dojemná kniha, pravděpodobně jedna z nejlepších, jaké jsem kdy četla.

100%