Recenze - Labyrint: Útěk

pátek, září 25, 2015 2 Comments A+ a-

Labyrint: Útěk

James Dashner

Počet stran: 360

Nakladatelství: Yoli

  
Ahoj! Vítám vás u další recenze a ta dnešní bude věnována prvnímu dílu z fantasy/sci-fi trilogie Labyrint. Tedy, tak tomu říkám já. Originální název je "The Maze runner", což v překladu znamená něco jako "Bluďišťový běžec". No a myslím si, že kdybyste v knihkupectví viděli knihu s takovým názvem, asi by vás moc nelákala. Každopádně, v češtině se jednotlivé díly jmenují Labyrint: Útěk, Spáleniště: Zkouška a poslední díl nese název Vražedná léčba. Ale to už bych moc předbíhala.



Labyrintu jsem si všimla hned při vchodu do knihkupectví. Byly ho plné regály. Na většině se nacházel filmový přebal (ten se mi osobně vůbec nelíbí), jelikož v tu samou dobu šel do kin stejnojmenný film. Přečetla jsem si, o čem celá kniha s tak velkou reklamou vůbec je, a hodně mě zaujala. Jen si to představte! Prubudíte se v úplné tmě. Cítíte, že stoupáte vzhůru, z čehož usoudíte, že jste se ocitli ve výtahu. Nevíte jak, nevíte kdy. Nevíte co je za den, za měsíc, za rok. Nepamatujete si nic ze svého života, ani to, kdo vás sem dostal. Jediný záchytný bod je vaše jméno. Celkem psycho, nemyslíte?
     
Postupně se ocitáte na místě, jemuž zdejší říkají Plac a sebe nazývají Placery. Všichni do jednoho jsou chlapci ve věku od třinácti do dvaceti let. Nikdo z nich neví, jak se do Placu dostali, ani jak se dostat ven. Celý plac obklopuje Labyrint se čtyřmi branami. Ty se každé ráno otvírají, večer zase zavírají. Ráno co ráno se Běžci vydávají Labyrint zkoumat a označují v něm jednotlivé úseky. Nikdo z nich však nesmí zůstat za branami Labyrintu po jejich zavření. Ti, kteří se nestihli vrátit, za to zaplatili životem.
     
Thomas se už od samého začátku cítí jiný. Má v sobě touhu stát se běžcem a věří, že by snad mohl najít cestu ven. Začínají se dít divné věci a chlapci, kteří byli uštknuti Rmutem (obludou z Labyrintu) mají pocit, že ho znají a straní se mu, nikomu však nechtějí říct důvod.
Všechno se změní, když výtah přiveze dívku Teresu se vzkazem "Ona je poslední...".

Něco málo k filmovému zpracování...

Stejně jako jsem vám doporučovala u Hunger Games, abyste si jako první přečetli knížky, u Labyrintu to platí dvojnásob! Mohli byste mít totiž v celém příběhu doslova "guláš".
   
Film sám o sobě by možná nebyl tak špatný, kdyby nebyl podle knížky. Že tomu nerozumíte? Je to jednoduché. Kdyby knížka vůbec neexistovala a film vymysleli nějací tvůrci, scénáristé, prostě ti, kteří dělají do filmu, měl by určitě u diváků větší ohlas. Ale to je samé "kdyby". (Musím však říct, že jsem se chvílemi opravdu nudila...)
   
Problém se stal tam, kde se u filmu podle knižní předlohy stát nesmí. Děj je strašně pozměněný. Opravdu v hodně věcech. Někdy se ve filmech pasáže z knih vynechávají, no dobrá, ale tady je nejen vynecháno, ale i předěláno. Logicky pak fanoušek filmu nad knížkou jen zmateně vrtí hlavou.
   
Byla jsem hodně zklamaná a i v nejnovějším traileru na Spáleniště je vidět, kolik věcí je jiných. Shrnu to, opravdu vám radím, čtěte jako první knihy.

Hodnocení:

Labyrint je skvělá kniha. Bude vám tuhnout krev v žilách, tak napínavé okamžiky v Labyrintu jsou. Opravdu jsem se bavila a než jsem se nadála, měla jsem knihu přečtenou. Nelze než doporučit!

80%


 

2 milých komentářů

Write milých komentářů
Verča N.
AUTHOR
28. listopadu 2015 11:03 delete

O přečtení Labyrintu uvažuji už hoodně dlouho, ale ještě jsem se k tomu nedostala :( jinak moc pěkná recenze !! :)
http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

Reply
avatar
29. listopadu 2015 13:58 delete

Pokud máš ráda fantasy, sci-fi, yound adult a dystopii, je tato kniha právě pro tebe! :)
Díky moc, vážím si toho! :3

Reply
avatar

Vaše komentáře jsou pro nás největší odměnou. ♥